Przetargi | Wynajem | Praca | Współpraca | Sponsorzy i Patroni | Biblioteka | Wydawnictwa | "Etnografia Nowa" | Blog | BIP
zaawansowane

Aktualny numer

Właśnie ukazał się 3 numer Etnografii Nowej, publikacji wydawanej przez Państwowe Muzeum Etnograficzne w Warszawie. Najnowsza Etnografia nosi tytuł „Rzecz. Obraz. Niezwykłość”. W przeważającej części tom zawiera teksty wygłoszone podczas konferencji, która odbyła się w dniach 28-29 października 2010 roku i była poświęcona pamięci etnografa i muzealnika Piotra Szackiego, wieloletniego pracownika Państwowego Muzeum Etnograficznego w Warszawie. Referaty wygłoszone na konferencji dotyczyły centralnych kategorii zainteresowań badawczych Piotra Szackiego. Mówiły o jego pracy i swoistym sposobie poznawania rzeczywistości, także poprzez film etnograficzny. Dwudniowe spotkanie było również pretekstem do rozważań nad kondycją współczesnego muzealnictwa – problematyki tworzenia wystaw, kolekcji i metod wizualnych w opisie kultury.
Numer wzbogaciliśmy o płytę dvd, na której Czytelnicy znajdą interesujący wybór materiałów: archiwalne fotografie i nagrania filmowe oraz skany notatek Piotra Szackiego.

Zapraszamy do lektury, Redakcja.





PIOTR SZACKI - RZECZ, OBRAZ, NIEZWYKŁOŚĆ


SPIS TREŚCI

[5] Od Wydawcy

[7] Od Redakcji

W STRONĘ RZECZY
[9] Janusz Barański O sprawczości przedmiotu (muzealnego)
[23] Adam Czyżewski Neostreamline ze Studzianego Lasu
[45] Ewa Klekot Glina O dyskursywnej niewyrażalności metis.
[53] Jarosław Kolczyński O zaletach metody hermeneutycznej w badaniu rzeczy. Przykład trójnogów greckich.
[71] Hubert Czachowski Życie rzecz. O Autonomii przedmiotów – projekcie Joanny Wróblewskiej.
[77] Joanna Bartuszek „Przedmioty kalekie”, czyli o wartości dokumentacji fotograficzno-filmowej w muzealnictwie.
[93] Karolina J. Dudek W czym tkwi „rzecz”? Antyesencjalizm, doświadczenie i etnograficzne media.

MUZEUM I PAMIĘĆ
[105] Iwona Święch, Jan Święch Fluktuacja znaczeń pojęcia muzeum. Post scriptum do przemyśleń Piotra Szackiego.
[115] Justyna Laskowska-Otwinowska Tradycja i wyobraźnia – tworzywo pracy muzealnej.
[125] Barbara Kirschenblatt-Gimblett Od etnologii do dziedzictwa. Rola muzeum.
[137] Paweł Ładykowski Fantom Sediny: kontrowersje wokół polsko-niemieckiej historii Szczecina.
[153] Michał Maleszka Podróż do widmowej rzeczywistości. O pamięci miejsca na Warmii i Mazurach.
[171] Klara Sielicka-Baryłka Nieskończone przestrzenie pamięci w przestrzeni muzeum

WSPOMNIENIE
[179] Marcin Marek Pios Piotr Barnaba Szacki – rys biograficzny
[185] Zofia Sokolewicz Eko-muzeum i współczesność: wspomnienie o Piotrze Szackim.
[195] Andrzej Różycki Piotrze, kto tak naprawdę tam w niebie garnki lepi?
[200] Andrzej Perzanowski Narracja autobiograficzna jako źródło etnograficzne: Walerian Kułakowski ze Studzianego Lasu
[223] Sławomir Sikora O filmie, antropologii… Jeanie Rouchu i Piotrze.

WYSTAWY I PROJEKTY
[236] Anna Kolczyńska Nowy kształt Państwowego Muzeum Etnograficznego w Warszawie. Efekty transformacji infrastruktury technicznej w perspektywie lat 2008, 2011-2012.
[244] Giovanni Kezich Karnawał król Europy. Próba nowej interpretacji europejskich maskarad zimowych.
[252] Justyna Laskowska - Otwinowska, Patryk Pawlaczyk, Amudena Rutkowska, Aleksander Robotyki, Klara Sielicka-Baryłka Karnawał król Europy.
[260] Ewa Chomicka Tradycyjnie nowocześni: kilka refleksji w kontekście badań nad religijnością.
[268] Antoni Bartosz O dialogu z samym sobą poprzez rzecz.
[278] Patrycja Prządka-Giersz Odkrywając Indian Mapuche. Recenzja wystawy Mapuche: Ziarno Chile.

OBIEKT
[282] Tomasz Madej Jak tylko pamiętam, on zawsze w domu wisiał. Krzyż domowy na Kurpiowszczyźnie i jego współczesny kontekst.

RECENZJE
[295] Amudena Rutkowska Kryminał jako lektura obowiązkowa.

"Etnografia Nowa"
Strona główna | Mapa strony | Poleć stronę | Kontakt | PME na Facebook